Alfor's Rarities

Piano, Fortepiano and Harpsichord Music
Post Reply
User avatar
klavierelch
Site Admin
Posts: 215
Joined: Fri Sep 04, 2009 10:27 am
Instruments played, if any: Piano, Recorder
Music Scores: Yes
Location: Germany

Re: Alfor's Rarities

Post by klavierelch »

Dear alfor,

here is what the old MGG knows about Müller-Rehrmann (Apologies to all non-German members, but you may try Goolge translation on this):
Müller-Rehrmann, Fritz, * 3. Dez. 1889 in Nürnberg, † 2. Apr. 1949 in München.
Sein Vater Ulrich Müller (1853-1928) wirkte als MD., Sänger und Gesangsmeister in Nürnberg. Auch als Konzertdgt. machte er sich um das dortige Musikleben sehr verdient. In den 90er Jahren war er außerdem als Schul- MD. und Chorleiter in Luzern tätig. Fritz Müller- Rehrmann stud. an der Akad. der Tonkunst in München bei Klose, H. Zilcher, Mottl, Beer-Walbrunn und Becht (Orgel) sowie an der Univ., später auch noch bei Gernsheim und G. Schumann an der Akad. der Künste in Berlin. Seine in St. Gallen und Karlsruhe begonnene Kpm.-Laufbahn unterbrach der erste Weltkrieg. 1919 wurde er Leiter der Singakad. und des Orch.-Ver. in Glogau; 1921 ließ er sich in München nieder, wo er als konzertierender Pianist, als Musikpädagoge, Schriftsteller und Organisator eine fruchtbare Tätigkeit entfaltete. Von 1934 bis 1939 lebte er als Freischaffender in Berlin, dann bis zu seinem Tode wieder in München.
Vielseitigkeit des Strebens kennzeichnet den Musiker Müller-Rehrmann. Als Komp. wurzelt er in der Spätromantik. Bemerkenswert ist die gelegentliche Vorliebe für volkstümliche Tanzformen. Besonders erfolgreich war er mit seinen »Bewegungsmusiken« für Gymnastik und Tanz. Beachtlich sind seine Gedanken und Arbeiten zur Part.-Reform; in seinen Part.-Auszügen gelang es ihm, trotz der Zusammenziehung der St. alle Einzelheiten der kompos. Struktur und der Klangbildprägung deutlich zu machen. Werke von Weber, Wagner, Bruckner, R. Strauss und Reger liegen in dieser Form druckfertig vor.

Werke (Ausw.; soweit nicht anders vermerkt. Ms.). A. Orchester: Suite I op. 12 (1923); Suite II op. 22 (1931); Neue Tänze op. 28 (1942); Großer Wiener Walzer op. 29 (1938); Blumenreigen op. 30 (1939); Spielereien über eine Volksweise op. 32 (1938); Tänzerische Bewegungsmusik op. 33 (9 Stücke; 1940) u. op. 34 (6 Stücke; 1941).
B. Kammermusik: Kl.-Trio Es op. 7 (1916); StrQu. c (preisgekrönt) op. 11 (1923); Son. f f. Vc. u. Kl., op. 35 (1942 bis 1946).
C. Klavierwerke: 5 lyrische Stücke op. 6 (1916); Sonatine e op. 19 (1926); Intervallstud. op. 21 (1927 bis 1930); Musik zu Gymnastik u. Tanz op. 24, Wolfenbüttel, GKV. – 2 Kl. 4hd.: Perpetuum mobile, op. 8 (1929); Kp. Veränderungen über den c.f. »Großer Gott, wir loben dich« op. 25 (1939).
D. Vokalwerke: Gsge. m. Kl. op. 1, München 1912, Wunderhorn, op. 2, ebda. 1912, op. 14, Köln 1914, Tischer & Jagenberg, op. 17 (1926), op. 36. – Aus den Seligpreisungen (Requiem) f. 6st. gemCh. u. Kammerorch. oder Kl. oder Org., op. 16 (1926).
E. Schriften: Warum Partiturauszüge? (Vortrag 1936, Sonderdruck der Musikwoche). – Ferner ungedr. Lehrwerke über Kl.-Spiel, Kl.-Technik, moderne Harmonik, allg. Musik- u. Kompos.- Lehre, Notenschrift-, Schlüssel- u. Part.-Reform.

Literatur: W. Zentner in Neue Musik-Zs. III, 1949; F. Hamel in Musica IV, 1950; E. Valentin in ZfM 111, 1950; ders., Vom Kl.A. zum Part.- Auszug in NZM 120, 1959; A. Würz in Musica XIII, 1959.
Ars opus est hominis, non opus artis homo.

John Owen, Epigrammata (1615)
alfor
Pianodeity
Posts: 3892
Joined: Tue Sep 15, 2009 4:41 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by alfor »

klavierelch wrote:Dear alfor,

here is what the old MGG knows about Müller-Rehrmann...
dankie
faleminderit
chokrane
chnorakaloutioun
çox sag olun / tesekkur edirem
eskerrik asko (southern basque) / milesker (northern basque)
Дзякую (dziakuju)
dhanyabaad
hvala
merci / blagodaria
(thint ko) kyay tzu tin pa te
gràcies
xièxie
grazie
hvala
děkuji / díky
tak
dank u wel / dank je wel
thank you
dankon
tänan / tänan väga (thank you very much)
vinaka
kiitos
merci
dankewol
gracias / graciñas
danke
ευχαριστώ (efharisto)
mèsi
mahalo
toda
dhanyavad
köszönöm
takk
terima kasih
go raibh maith agat
grazie
arigatô
kam sah hamnida
spas
khob chai (deu)
gratias ago (from 1 pers.)
gratias agimus (from X pers.)
paldies
aciu
merci
blagodaram
misaotra
niżżik ħajr / grazzi / nirringrazzjak
bayarlalaa (Баярлалаа)
takk
motashakkeram, mamnun (formal) / mochchakkeram, mamnun, mersi (informal)
dziękuję
obrigado (M speaking) / obrigada (F speaking)
mulţumesc
спасибо (spacibo)
faafetai lava
gratzias
tapadh leat (singular, familiar)
leibh (plural, respectful)
hvala
dakujem
hvala
gracias / muchas gracias
asante / asante sana
tack
salamat (po)
mauruuru
ขอบคุณคะ (kop khun kha) - woman speaking
ขอบคุณครับ (kop khun krap) - man speaking
tesekkur ederim, sagolun
tau
diakuiu
diolch
ngiyabonga (literally means : I give thanks)
siyabonga (= we give thanks)
ngiyabonga kakhulu (thanks very much)
Best regards, Alfor S. Cans

Music is a higher revelation than wisdom and philosophy (Beethoven)


http://www.mediafire.com/alfor
alfor
Pianodeity
Posts: 3892
Joined: Tue Sep 15, 2009 4:41 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by alfor »

Posted as an example for the piano style of this more or less forgotten german composer:

Fritz REUTER (1896-1963. Father of violinist Barbara Reuter-Rau and conductor Rolf Reuter, 1926-2007.)
Kleine Suite op. 16
Reuter Kleine Suite op.16.pdf
Leichte Variationen über ein heiteres Thema op. 18
Reuter Leichte Var. op.18.pdf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Best regards, Alfor S. Cans

Music is a higher revelation than wisdom and philosophy (Beethoven)


http://www.mediafire.com/alfor
fleubis
Pianomasochist
Posts: 1943
Joined: Tue Sep 22, 2009 6:42 pm
Instruments played, if any: Piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by fleubis »

alfor wrote:To fleubis, who loves neatly hand-written scores:

Fritz MÜLLER-REHRMANN (German composer, 1889-1949. Any further info welcome!)
Fünf lyrische Klavierstücke op. 6 (1916)
Müller-Rehrmann 5 lyrische Klavierstücke op.6.pdf
Worth to explore.
Worthwhile exploring indeed, Alfred! I am so jealous of this great hand writing, but also glad to have good software so I don't have to read my own handwriting anymore.

Also the Reuter variations are worthwhile and a nice throwback to simpler times.
alfor
Pianodeity
Posts: 3892
Joined: Tue Sep 15, 2009 4:41 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by alfor »

Alternative scan:

Theodor KIRCHNER
Im Zwielicht op. 31
Kirchner Im Zwielicht op.31.pdf
Not easy to struggle through K.'s huge oeuvre and sort the wheat from the chaff. This is surely "wheat"; worth to explore and worth a Hi-Res scan!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Best regards, Alfor S. Cans

Music is a higher revelation than wisdom and philosophy (Beethoven)


http://www.mediafire.com/alfor
fleubis
Pianomasochist
Posts: 1943
Joined: Tue Sep 22, 2009 6:42 pm
Instruments played, if any: Piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by fleubis »

Dear Alfred, how nice it is too have all 4 volumes of Op.31 in one hires scan. These little morsels are each a Mozart Chocolate. Indeed, you are the filter through which pass the vast works of Kirchner and I find your selections to be exemplary. Thanks for posting!
alfor
Pianodeity
Posts: 3892
Joined: Tue Sep 15, 2009 4:41 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by alfor »

Alternative scan (?)

Frank BRIDGE
Three Poems
Bridge 3 Poems.pdf
See also my audio posting with Eric Parkin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Best regards, Alfor S. Cans

Music is a higher revelation than wisdom and philosophy (Beethoven)


http://www.mediafire.com/alfor
alfor
Pianodeity
Posts: 3892
Joined: Tue Sep 15, 2009 4:41 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by alfor »

To Frank, who may want to compare these to the Cello concertos:

Franz Xaver NERUDA (1843-1915, Danish cellist and composer of Moravian origin.)
Praeludien und Fugen op. 78
No. 1. Preludio a moll Fuga A dur
Neruda Prel. & F. op.78,1.pdf
He very well knows his stuff. Rather virtuosic and thick setting.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Best regards, Alfor S. Cans

Music is a higher revelation than wisdom and philosophy (Beethoven)


http://www.mediafire.com/alfor
WCosand
Pianophiliac
Posts: 326
Joined: Sun Sep 20, 2009 4:01 pm
Instruments played, if any: piano
Music Scores: Yes
Location: Tempe, Arizona USA
Contact:

Re: Alfor's Rarities

Post by WCosand »

Wow! What a fugue subject!
fleubis
Pianomasochist
Posts: 1943
Joined: Tue Sep 22, 2009 6:42 pm
Instruments played, if any: Piano
Music Scores: Yes

Re: Alfor's Rarities

Post by fleubis »

Goodness, Neruda certainly knows his way around the keyboard. That fugue that Walter commented upon certainly should get an award for its length. Such a lengthly subject certainly limits the fugal devices that can be employed, so it is very instructive to follow the subjects entries and see what goes one here. The composer did more with the material than one would expect.
Post Reply